loader
Кредити с ипотека - олекотена и сигурна процедура!
Image

400 000 кв. м. свободни офиси в София: Kоз за привличане на още чуждестранни компании

Общият обем на инвестиции в бизнес имоти в България за 2021 г. е бил 240 млн. лв., като основната част са били направени през втората половина заради изчакване на ефектите от затварянията и изборите. Ако няма геополитически кризи, поскъпването в други пазари може да донесе в страната нов капитал и повече инвестиционна активност от Централна и Източна Европа през 2022 г. Това коментира Георги Киров, партньор в известна международна компания, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов.

"2021 г. беше нормална като инвестиционни обеми - през последните години пазарът винаги е правил между 250 до 300 млн. на година. Инвестициите са почти 50/50 местни срещу чужди, като тази година чуждите инвестиции са малко по-доминиращи - около 60% - от Нидерландия, Белгия, Израел, Гърция."

Търсят се различни имоти като през 2021 г. по-отявлено в било търсенето на големи по обем и доходоносни имоти, каза Киров и допълни, че засилването на жилищния пазар е провокирало купуването на земя за развитие, което е станало вторият сегмент по търсене на недвижимост.   

"За добре развитите големи имоти има разширавяне на дупката между предлаганата и търсената цена заради инфлацията и таксите на банките за държане на наличност. Купувачите искат стабилност и да видят доход."

Обемите на наети офис площи за 2021 г. са сравними с тези от 2019 г., което е сигнал за завръщане на инвестиционния интерес. Най-големите наематели са IT компаниите (около 80%).

Нивото на свободни офис площи в София през 2021 г. е 16% от общо предлаганите 2.5 млн., кв. м, като очакванията са то да намалява значително до три години, каза Киров. 

"Почти изключвам нивата да минат 20%. Много сериозен фактор е, че строителните разходи и цените на земите се покачиха много - имаме проекти които са в активен строеж, но почти няма такива, които са в концептуална фаза."

Наличието на толкова свободна площ е предимство за привличането на нови компании в страната, коментира Киров, както и наличието на работна ръка. 

"В края на миналата година и началото на тази виждаме доста нововлизащи компании - договарят се в момента, в средата на тази година ще бъде ясно какво се случва."

Моловете са имали трудни периоди заради внезапните ограничения покрай коронавируса, но не се наблюдава повишаване на незаетите площи като цяло, като има леки размествания.

Тенденцията за ритейл паркове край малките и средни градове започва да навлиза в България, но за момента не може да се прогнозира дали ще привлекат клиентите и наемателите на моловете.

 

Източник: https://www.bloombergtv.bg/